رفتن به محتوای اصلی
فیتنس بانوان چیست؟

فیتنس بانوان چیست؟

پیشنهاد از طریق پیامک

فیتنس بانوان چیست؟

فیتنس بانوان

توضیحات ابتدایی :

شاید یکی از مهمترین تفریح همراه با ورزش برای افراد بویژه امروزه در ایران، ورزش بدنسازی باشد.  افرادی که به این ورزش رو می آورند در ابتدا عموماً تفاوتی بین رشته های مختلف ورزش بدنسازی نمی بینند.  اما باید گفت که اینطور نیست. بدنسازی شامل رشته های مختلف نظیر فیتنس ، بادی بیلدینگ ، بادی کلاسیک و … است.

هدف فیتنس چیست؟

افرادی که به رشته های مختلف وارد می شوند دارای شرایط متفاوتی هستند. برای مثال فردی که از استخوان بندی درشتی برخوردار است و هیکل درشتی دارد عموماً وارد رشته بادی بیلدینگ می شوند. اما فرادی که از استخوان بندی درشتی برخوردار نیستند و هیکل جمع و جوری دارند ، رشته فیتنس برای آن ها بهترین گزینه پیش روست. در اصل در رشته بدنسازی اصولا حجم زیادی به بدن داده می شود و تمرینات آن تعداد کم وزنه با حداکثر سنگینی است اما در فیتنس هدف ، تقویت قدرت عضله ای است و در آن تعداد وزنه های بالا با وزن متوسط می باشد.

در فیتنس نیازی به وزنه ها سنگین نیست:

در اصل در فیتنس نیازی به تمرین با وزنه های سنگین نیست. وزنه زدن نیز راحت ترین راه برای رسیدن به توده عضلانی است. هدف اصلی در بدنسازی حجیم ساختن بدن و در فیتنس ، متناسب و خوش فرم نمودن آن است.

در فیتنس سوزاندن چربی های اضافه نیز صورت می گیرد. در بدنسازی اصولا دوره ای به اسم دوره حجم و افزایش وزن وجوز دارد در حالی که در فیتنس دلیلی برای افزایش حجم و افزایش وزن وجود ندارد این ورزش به دلیل ظرافت خود بیشتر مورد توجه بانوان است و بدنسازی مورد علاقه آقایان است.

ظرافتی در بدنسازی وجود ندارد.

اما در بدنسازی هیچ ظرافتی دیده نمی شود و بیشتر حجم عضله ها به چشم می آید. افرادی که به رشته ورزشی فیتنس وارد می شوند حدودا یک سال و نیم نتیجه مطلوب را می گیرند. این در حالی است که تمام برنامه ورزشی و برنامه غذایی و تمرینات هوازی را به طور منظم و پی در پی انجام داده و از وقفه انداختن بین تمرینات آن خودداری کنند.

تفاوت فیتنس و بدنسازی؟

در آخر باید گفت هر چند که فیتنس نسبت به بادی بیلدینگ بدنسازی ظرافت بیشتری دارد و بادی بیلدینگ ظرافت خاص فیتنس را ندارد اما باید یاد آور شد که این موضوع اصلا از محبوبیت بدنسازی کم نکرده و این رشته طرفداران پر و پا قرص و خاص و همیشگی خودش را دارد.

 

فیتنس بانوان

زنان ایرانی به دلایلی چون کمبود وقت، پول و امکانات ، مسایل اجتماعی، کمبود علاقه، ناآگاهی، عدم مهارت و توانایی و مشکلات سلامتی مشارکت کمی در فعالیت های ورزشی دارند. در حالی که وجود زنان سالم و با نشاط، سلامتی جسم و روح جامعه را به همراه خواهد داشت.

تقویت بعد روانشناختی و موجب زیبایی:

فیتنس بانوان در بعد جسمانی و روان شناختی موجب زیبایی و تناسب اندام تقویت و درمان جسم، آرامش روان و اعصاب، افزایش اعتماد به نفس، تخلیه انرژی و عامل پیشگیری از استرس و افسردگی در زندگی روزمره می شود و نیز در بعد اجتماعی تاثیرات فراوانی بر زندگی اجتماعی بانوان دارد، به طوری که ورزش موجب جلوگیری از آسیب اجتماعی، افزایش تعاملات اجتماعی، گذران اوقات فراغت، کارایی در زندگی روزمره و سلامت و نشاط اجتماعی است.

فیتنس بانوان

هدف از فیتنس بانوان چیست؟

فیتنس بانوان با هدف تناسب و فرم دهی به اندام صورت می گیرد و از وزنه های سنگین استفاده نمی شود. فیتنس بانوان با چربی سوزی و کاهش کالری همراه است و اندامی زیبا و متناسب را به شما هدیه می دهد. از آنجا که هدف فیتنس بانوان حجم دهی عضلات نیست، عضلات کمتری درگیر می شود و با انجام حرکات کششی و ورزش های هوازی قدرت عضلات افزایش می یابد. فرم دهی به پاها انجام گرفته و شکم عضلانی می شود. فیتنس بانوان باعث افزایش تراکم استخوان ها می شود. خطر ابتلا به امراضی چون ناراحتی های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ کاهش می یابد. کاهش کلسترول، بالا بردن میزان انرژی،  افزایش اعتماد به نفس، کاهش استرس، از بین بردن افسردگی و در نهایت آرامش و کنترل وزن از اثرات فیتنس بانوان است.

 

نکاتی درمورد ورزش فیتنس برای بانوان:

عدم تحرک در زنان ایرانی باعث شیوع پوکی استخوان و روماتیسم مفصلی شده است. بانوان در هنگام ورزش به مقدار کافی آب بنوشند. افرادی که سیگار مصرف می کنند یا میزان فشار خون و کلسترول آنها زیاد است لازم است که قبل از انجام هر حرکت ورزشی با پزشک مشورت کنند.

تغذیه فیتنس بانوان شامل مصرف سالاد، سبزی و میوه است. سالم زندگی کنید.

باشگاه کهشکان

برای این نوشته 33 نظر ثبت شده است
  1. سلام من ۳۴ سالمه و با رژیم و پیاده روی وزن کم کردم. پوستم افتاده شده کلا همه جای بدنم مخصوصا رانها و بازوهام شل شدن ممنون میشم راهنماییم کنید کدوم ورزش برام مناسبه.با تشکر

    1. سلام
      هر ورزشی میتونه باعث سفت شدن عضلات بشه که یکی از بهترین اون ها پیلاتس هست. همچنین تی ار ایکس که برای سفت کردن عضلات بسیار عالی هست.
      موفق باشید.

  2. سلام!
    من 20 ساله هستم و BMI م 19.1 هست و نیاز به عضله سازی دارم! حدود 3 ماه هست که درد خفیف سیاتیک دارم به خصوص در سمت چپ بدنم! MRI کاملا سالم بوده و به توصیه ی پزشک این 3 ماه تقریبا استراحت نسبی داشتم اما افاقه نکرده!
    تصمیم گرفتم با ورزش این مسئله رو تغییر بدم اما با این شرایط نمی دونم چه رشته ای رو انتخاب کنم که هم باعث افزایش توده ی بدنیم(عضله سازی) وهم تقویت عضلاتم بشه هم آسیب جدی تری وارد نشه و سیاتیکم رو هم درمان کنه.
    با این شرایط می خواستم ببینم فیتنس می تونه گزینه مناسبی باشه؟؟ممنون می شم در این رابطه راهنماییم کنین!

    1. سلام
      رشته ورزشی پیلاتس و تی آر ایکس اگر زیر نظر یک مربی خوب با آگاهی از مشکل شما باشه گزینه های خیلی خوبی هستن. به یاد داشته باشین که هر گاه در تمرین درد احساس کردید تمرین رو متوقف کنید و به مربیتون اطلاع بدید. اگر مربی به این موضوع مهم اهمیت نداد حتما مربیتون رو عوض کنید. ابتدا به ساکن و مستقیم به سراغ ورزش فیتنس نرید بهتره. ورزش تی آر ایکس اگر به صورت اصولی و با انجام حرکات صحیح باشه به خوبی میتونه درد شما رو کاهش بده و حتی در خیلی از موارد درمان کنه. آب درمانی و فیزیوتراپی هم میتونه به بهبود وضعیت شما کمک کنه.
      البته برای ورزش تاییده پزشک بسیار مهم هست و حتما با پزشکتون مشورت کنید. ضمنا برای افزایش وزن از رژیم غذایی مناسب پزشک هم میتونید استفاده کنید.
      موفق باشید

  3. سلام من ۱۵ سالمه و می خوام عضلاتم سفت بشه چون رشته ی تیراندازی میرم ولی دوست ندارم که ظرافت دخترونم از دست بره شما چه چیزی رو پیشنهاد میکنید؟ به نظرتون فیتنس خوبه؟

    1. با سلام
      رشته پیلاتس ، تی ار ایکس انتخاب خوبی هست برای شما. استفاده از اجسام سخت مثل دمبل و دستگاه بدنسازی تا حدودی ظرافت رو از بین میبره.
      موفق باشید

    2. عزیزم ابتدا به ساکن سراغ فیتنس نرو به نظرم تی آر ایکس و پیلاتس و ایروبیک و ورزشهای کششی گزینه های خوبی هستن🌸💗

  4. سلام خسته نباشید من میخوام فقد این تابستونو برم فیتنس ولی شندیم میگن بعد از اینکه ولش کنی هیکلت بهم میریزه راسته؟ ینی بعد از اینکه ول کنم هیکلم خیلی ناجور میشه؟

    1. سلام ، ورزش به طور کلی بدن ورزشکار رو تقویت میکنه و بعد از رها شدن اون به حالت قبل برمیگرده. بدنسازی بیشترین میزان بازگشت رو داره اما فیتنس کمتر . ورزش تی آر ایکس انتخاب خوبیه برای شما چون تمرینات به صورت معلق هست و با وزن خود بدن انجام میشه بدون بازگشت هست.
      موفق باشید

    1. سلام
      زومبا با توجه به چربی سوزی و حرکات هوازی برای شما که لاغر هستید خیلی مناسب نیست. زومبا برای بهبود روحیه ، کاهش وزن ، آموزش رقص مناسب هست.

  5. سلام
    مطلب اموزنده ای بود
    بیشتر زنان این فکر رو دارند که اگر کم بخورند و زیاد ورزش کنند لاغر می شوند ولی باید کالری به بدن برسه و کالری بیشتری سوزانده بشه

  6. سلام وقت بخیر من 18 سالمه قدم 161 و وزنم 57 میخواستم بدونم برای اینکه هیکل خوشفرمی داشته باشم و ظرافت دخترونه ام بهم نریزه کدوم رشته از بدنسازی رو شما پیشنهاد میکنین؟

  7. سلام ببخشید من۱۷سالمه میخوام خیلی خوشتیپ شم بنظر شما فیتنس بهتره برام یا پیلاتس نمیخوامم اون ظرافت دخترونگیم ازبین بره؟؟مرسی ممنون

  8. سلام خسته نباشید من20 سالمه و مشکل دیسک کمر دارم میخواستم ببینم ایا ورزش تی ار ایکس برای دیسک کمر ضرر نداره ؟و دنبال ورزشی هستم که هم عضلات کمرم و قوی کنه و هم لاغر بشم ورزش تی ار ایکس مناسبه ؟

    1. سلام
      ورزش تی آر ایکس رو زیر نظر مربی با احتیاط میتونید انجام بدید. باید با حوصله باشید و یواش یواش عضلات کمرتون رو قوی کنید. خیلی مراقب باشید و حتما مربیتون در جریان قرار گرفته باشه. آب درمانی هم خوب هست سعی کنید حتما انجام بدید.

  9. سلام خسته نباشید..من ۴۶ سال سن دارم ودیسک کمر هم دارم آیا میتونم ورزش فیتنس رو انجام بدم یا نه .قبلا هم ورزشکار بودم و همیشه باشگاه رفتم قبل از اینکه کمرم درد بگیره

    1. سلام وقت بخیر
      با این سن ورزش فیتنس مناسب شما نیست و دلیل کمر دردتون هم میتونه همین باشه ، بلند کردن دمبل های سنگین یا اشتباه در انجام حرکات که متوجه مربیتون هست.
      رشته تی آر ایکس با مربی خوب که حرکات صحیح رو به شما اموزش بده و از دیسک کمرتون مطلع باشه برای شما مناسبه. همینطور آب درمانی دو جسله در هفته هم برای شما ضروریه.
      موفق باشید

  10. سلام ببخشید برای فرم دهی باسن و ران چه مدت باید ورزش فیتنس انجام بدیم تا فرم کامل بگیره واینکه ایا بعد از ترک ورزش بدن به فرم قبل از ورزش برمیگرده و بد فرم میشه ؟

    1. سلام بستگی به آناتومی بدن شما داره ، بعضی ها به سرعت بدنشون فرم میگیره و بعضی ها هم نه. علاوه بر آن مربی ای که زیر نظرش کار میکنید هم بسیار مهم هست. بازگشت به حالت قبل معمولا اتفاق میوفته اما در صورتی که تغذیه خوب همراه با ورزش باشه باقی میمونه. رشته تی آر ایکس بسیار مناسب شماست.

  11. سلام خسته نباشین . ببخشید من ران و باسن بزرگی دارم آیا با ورزش فیتنس میشه ابش کرد ؟ البته بیشتر عضلانی هست و چربی کم داره

  12. با سلام و احترام

    من مشکل کمر دارم. اما دیسک ندارم . دکتر گفته باید احتیاط کنم که دیسک بیرون نزنه. آیا میتونم یتینس کار کنم.
    ممنون از راهنمایی شما.

  13. سلام
    ممنون از شرح و و توضیح شما، بسیار برای من کاربردی بود. فقط سوالی دارم، اینکه آیا فیتنس انعطاف بدن رو کم میکنه؟ من مدتی قبل یوگا کار کردم و الان دلم میخواد فیتنس کار کنم اما نگرانم که باعث خشکی بدن بشه.
    ممنون از راهنمایی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا