رفتن به محتوای اصلی
ورزش محبوب تی آر ایکس (TRX)

ورزش محبوب تی آر ایکس (TRX)

پیشنهاد از طریق پیامک

ورزش محبوب تی آر ایکس

 

TRX چیست ؟

ورزشی است با بندی ورزشی و طراحی منحصربفرد از جنس بند چتربازی و بعلاوه دو عدد دستگیره و یک قلاب که در بالای بندقرار گرفته است. تی آر ایکس Trx به معنی تمرینات استقامتی تمام بدن می باشد.

ما در تمرینات با وزنه، خود عضله را تقویت می کنیم در تمرینات هوازی، استقامت خود عضله را تقویت می کنیم اما در تمرینات تی آر ایکس Trx عضله هایی که برای اتصال به بافت استخوانی و بافت عضله بکار برده میشود را تقویت می کنیم این عضله ها در بیشتر افراد ضعیف هستند. دلیل اینکه هیچ وقت فشار روی این عضله وارد نشده این است که هیچ وقت شما حرکات قدرتی، استقامتی و تعادلی را همزمان با هم کار نکرده اید ولی در این روش همزمان با استقامت و قدرت، تعادل زیادی را ورزشکار باید تحمل کند، ابزار مور نیاز در این ورزش عبارت است از بندهای محکم و کلفتی که تا وزن ۱۸۰ کیلو را تحمل میکند. اخیرا ورزش TRX در ایران طرفداران زیادی پیدا نموده و مدتی است که این ورزش زیر نظر فدراسیون ایروبیک و آمادگی جسمانی ثبت شده است.

ورزش محبوب تی آر ایکس

1. ورزش محبوب تی آر ایکس TRX چیست؟

TRX مخفف کلمه ی Total Body Resistance Exercise می باشد، که با هدف تقویت, استقامت, قدرت بدنی, تعادل, انعطاف پذیری, سرعت و چابکی در آمادگی جسمانی طراحی شده است.

2. این ورزش چطور شکل گرفت؟

این ورزش توسط ” رندی هتریک” که به دنبال وسیله ای کم حجم و قابل نصب در هر مکان برای آمادگی جسمانی ارتش نیروی دریایی بود، در سال 1990 این وسیله ورزشی را طراحی کرد و در سال 2005 به اوج خود رسید.

3. در مورد این وسیله ی ورزشی توضیح دهید؟

وسیله طراحی شده عبارت است از یک بند چتر بازی و دو دسته که هیچ گونه کشی در آن بکار نرفته و بسیار محکم و مقاوم می باشد و فرد با آویزان شدن از آن و با وزن بدن خود, می تواند هرگونه حرکات و تمرینات کامل آمادگی جسمانی را بدون خطر و با وزن بدن خود انجام دهد.

4. این وسیله در چه مکان هایی قابل استفاده می باشد؟

به علت راحتی در قابل حمل بودن این بندها، در هر مکانی که قابل نصب و آویزان کردن باشد، از جمله ستون ها، تیر ها، چهارچوب ها و غیره می توان استفاده کرد.

5. تمرینات این ورزش چه تاثیری روی بدن دارد؟

تکنیک های تمرینات با TRX خصوصا برای حرکت دادن مرکز وزن بدن طراحی شده است که فعالیت عضلانی روی عضلات اصلی و عضلات جانبی را در هر تمرین دارد  و بعلت قرار گرفتن وضعیت بدن و مقابله با جاذبه زمین و حفظ تعادل, چه شما روی عضلات پا, دست , شکم و یا  کمر کار کنید و حرکات اسکات, لانز , پرس سینه, و غیره را انجام دهید, در هر حرکت سایر عضلات نیز درگیر می باشند, از این رو مقاومت بدن شما بسیاربالا خواهد بود. و قابل توجه خانم ها باشد که این ورزش نتیجه ی فوق العاده ای روی عضلات شکم می گذارد.

6. برای چه افرادی مناسب هست؟

برنامه ی تمرینات این ورزش را زیر نظر مربی می توان برای افراد مبتدی تا پیشرفته تنظیم کرد. به طوری که در تمام طول تمرینات, بدون نیاز به سایر وسایل جهت انجام تمام مراحل آمادگی جسمانی از جمله گرم کردن, حرکات مقاومتی و در پایان نیز با حرکات کششی, موجب سرد کردن بدن و انعطاف پذیری می گردد. همچنین امروزه از TRX  برای اکثر رشته های ورزشی از قبیل تنیس، فوتبال، بسکتبال، قایق رانی، ورزشهای  رزمی، شنا و غیره به طور تخصصی, طراحی و برنامه ریزی می شود، مثلا مثلا چنانچه می دانید تنیس بازان بعلت نوع ورزشی که دارند همیشه یک سمت بدنشان از طرف دیگر ضعیف تر می باشد ولی با انجام برنامه های تخصصی مربوط به تنیس بازان, آنها این مشکل را به راحتی حل می نمایند.

7. محدودیت سنی یا وزنی خاصی برای شروع این ورزش وجود دارد؟

هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، ولی به پیشنهاد من بهتر است افرادی که دارای اضافه وزن زیادی هستند در ابتدا وزن خود را با ورزش های چربی سوز کم کنند تا بهتر به نتیجه ی مطلوب در این زمینه برسند. امروزه بسیاری کلاسهای تخصصی TRX در دنیا انجام می شود که تخصص, این رشته را وسیع تر میکند از جمله  TRX با یوگا TRX با پیلاتس و یا همانطور که اشاره شد برای تمام رده های سنی و جسمی ازافراد عادی گرفته تا ورزشکاران حرفه ای و حتی معلولین جسمی  تمرینات و برنامه های گسترده ای دارد.

8. چه مدت برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب لازم است؟

اکثر کلاس ها هفته ای 3 روز تشکیل می شوند، ولی به پیشنهاد من با انجام این تمرینات هر روز به مدت 45 تا 60 دقیقه نتیجه ی بهتری بعد از 1 ماه حاصل می شود که می توان بعد از آن دوره های پیشرفته را شروع کرد.

9. عوارض جانبی هم دارد؟

با انجام حرکات صحیح و تحت نظر مربی، علاوه بر این که عوارضی ندارد امروزه فیزیوتراپ ها ازاین وسیله برای انجام یک سری حرکات برای درمان گرفتگی عضلات و مفاصل از آن استفاده می کنند. این ورزش دارای 9000 حرکات مختلف است که بنا به شرایط بدنی فرد مثلا برای افرادی که دارای معلولیت جسمی هستند برنامه ای با حرکات موضعی مناسب فرد تنظیم می شود.

منبع: باشگاه تناسب اندام کهکشان

برای مشاهده مقاله کامل در مورد ورزش محبوب تی آر ایکس کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا